FRIERIET mars 2018

I mars 2016 hade en intensiv vinter med pjäsen Frieriet, skriven av Nikolaj Gogol på 1800-talet. Vi satsade även på det tidstypiska klädmodet och fick hjälp av Olga Peshkova i Sollefteå. Se https://www.facebook.com/pg/tidenspoesifotoevent/photos/?tab=album&album_id=1688970608058663

Nikolaj Gogols artonhundratalspjäs Frieriet är en uppsluppen fars och en karikatyr av samtidens småstadsryssar: deras dryghet och enfald.  Och fåfänga. Det humoristiska mästerstycket kan sägas vara en drift med både ungkarlsståndet och äktenskapet och också med systemet med äktenskapsförmedlare.

En komisk ådra hade han, Gogol, och en förmåga att skapa minnesvärda karaktärer. Frieriet är framför allt en rolig pjäs, med ett överraskande slut.
**

Nikolaj Gogol (1809-1852) var en av den storslagna ryska litteraturens pionjärer: absurdist, realist, mystiker och samhällssatiriker.  ”Alla är vi skakade ur Gogols kappa”, sa Dostojevskij och syftade på Gogols berömda novell Kappan – om den oansenlige ämbetsmannen som får en helt ny bild av sig själv när han köper en fin rock.

Nikolaj Gogol var novellist, romanförfattare och dramatiker. Hans mest kända pjäs är Revisorn som fortfarande ofta spelas.
Det gör också Frieriet. Och nu är det Höga kusten teaterförening som i regi av Iso Porovic sätter upp den (nästan 174 år efter dess premiär i december 1842).
**
Medverkande: Robert Sandström, Börje Sachs,  Agneta Westerlund, Margita Lemoine, Linn Bodin, Jörgen Wallin, Johnny Hurtig, Bo R Holmberg
                                                                             Regissör: Iso Porovic, Teater Västernorrland

Se en filmsnutt av pjäsen från 2016: http://www.allehanda.se/kultur/flardfullt-och-forradiskt-nar-friarna-ar-i-farten-premiardags-for-en-rysk-klassiker-med-hoga-kusten-teaterforening

LÄS recension i TÅ/ÖA: http://www.allehanda.se/kultur/en-fulltraff-succepremiar-for-hoga-kusten-teaterforenings-uppsattning-av-nikolaj-gogols-frieriet

Ge oss musik- och två mariekex på nätra hembygdsgård sommaren 2018

På äldreboendet.   Foto:Elin Holmberg På äldreboendet. Foto:Elin Holmberg

Ta sex gamla på ett äldreboende, tre kvinnor, tre män.
En präst naturligtvis.
En tidsstudieman som vill skära ner.
En kvinna med magisk kraft.
En gammal rocksångare som ännu kan göra en duck walk.
Och musik! Nyskriven av Klas Norberg.
Och lite Stones, lite Beatles, lite 50-tal, lite 60-tal.
Då får ni en sällsam brygd, ni får pjäsen:

Ge oss musik - och två Mariekex!

Skriven av Bo R Holmberg.
Regi Gunvor Jonsson.

Pjäsen spelas 29 juni-1 juli samt 6-8 juli.

Familjeföreställning Alla skall vara  med

En älg, en björn, en räv och en ko.
Och en teaterledare som ska hålla ordning på dem.
De ska spela en pjäs.
Men hur ska det gå?
Älgen vill spela alla roller.
Björnen vägrar att vara med.
Kon vill bara pussa räven.
Älgen och räven kan inte läsa.
Teaterledaren har det inte lätt.

Till slut blir det ändå en pjäs.
Den heter Alla ska vara med!
Och det är så det ska vara.
Alla får vara med.
Ingen ska lämnas utanför!

En rolig kortpjäs om att fråga chans och att inte stöta bort någon – lämplig från fem år.

Intresserad att boka pjäsen? Ring till Sarita  070-715 4659 eller Bo 073-8110 481.

DramatiseradE vandringar till nordisk folktro

Tillsammans
med reseföretaget Svalans Resor har vi tagit fram dramatiserade vandringar till nordisk folktro. Grupper, företag, skolor, föreningar kan beställa vandringen på Svalans Resor 0613-31020 eller sarita@svalansresor.se.

Vandringen sker i Skuleskogens nationalpark med start i Entré Väst. Själva vandringen tar ca 45-50 minuter och är lätt tillgänglig även med rullstolar. Efter vandringen serveras fika.  Tidåtgång sammanlagt ca 2 timmar. Be prisoffert.  Vandringen kan paketeras med större måltid i kåtan vid Skuleberget. Begär en offert från Svalans Resor.