Sommarteater vid skuleberget, På en av Sveriges vackraste naturscener

Höga Kusten Teaterförening bildades den 18 mars 2009 efter att Docksta BTK som flera år tidigare tagit initiativ till bygdespelet Rövarna i Skuleberget bestämde att avsluta sitt engagemang efter tre säsonger med start 2006. Författaren Bo R Holmberg skrev böckerna om en ung pojkes ofrivilliga och dramatiska tid med de hårdföra rövarna i Skuleberget. Några år efter böckerna skrev han spelet Rövarna i Skuleberget, som sammantaget spelades 5 år i rad varav två år 2009-2010 i teaterföreningens regi.

Efter rövarna blev en ny pjäs, Mordet i Klingre (2011-2012). Detta var en verklighetsbaserad historia om Kristina, en ung änka och småbarns mor, som  gifter sig om med hästhandlaren Erik Holmberg. En snäll och behaglig man förvandlas snart till någonting helt annat och gör livet till pest och pina för hela familjen. Berättelsen, skriven också av Bo R Holmberg, utspelade sig i 1800-talets Arnäs.

Efter att spelat fyra år sommarteater vid Skuleberget ville föreningen sätta upp en vinterpjäs som erbjöd möjligheten att spela teater till alla dem som inte ville använda sin sommar till manusläsning och repetitioner. Vårvintern 2012 spelades Dario Fos Sjunde Budet i centrumhuset Ullånger.

Efter somrarna med  rövarhistorier och mord ville föreningen ha något roligt att erbjuda till sina sommargäster och åren 2013-2015 spelades Vem f-n är Aron Persson, även detta skriven av Bo R Holmberg. Livemusik levandegjorde pjäsen som handlade om sommaren 1963, året när Beatles kom och bilarna hade länsbokstäver.

Året 2016 skrevs amatörteaterhistoria igen. Först blev det vinterpjäs med Nikolaj Gogol och därefter världspremiär på Ge oss musik - och två Mariekex!
Ta sex gamla på ett äldreboende, tre kvinnor, tre män. En präst naturligtvis.
En tidsstudieman som vill skära ner.
En kvinna med magisk kraft.
En gammal rocksångare som ännu kan göra en duck walk.
Och musik! Nyskriven av Klas Norberg.
Och lite Stones, lite Beatles, lite 50-tal, lite 60-tal.
Ge oss musik -och två Mariekex spelades 2 somrar 2016-17 vid Skulebergets fot. I år flyttade vi vår teater till Nätra Hembygdsgård i Bjästa.